Tuesday, July 5, 2011

Morile de Vant

Hello... As vrea sa incep prin a fi de acord cu voi cand spun ca peste tot in orice tara, in orice sistem exista "Morile de vant" cu care vrei nu vrei ajungi sa te bati. In Canada acesti eolieni sunt multi si in toate domenile. Cand am venit in Canada sotul meu a spus ca avem un mare avantaj pentru ca suntem albi. Acuma insa numai vad la fel lucrurile. Avantajul de a fi alb exista, insa el e foarte mic si doar in anumite situati se poate observa. Desi sunt alba si vorbesc si engleza o vorbesc cu accent si mai fac si greseli in vorbire/ exprimare. Chiar daca ai impresia ca este bine si ca merge si asa si ca totodata ca viata nu iti este afectata, te inseli! Din pacate orice am face, chiar si cu cetatenia canadiana noi suntem si vom fi mereu imigranti! Am lucrat cu o indianca ce era in Canada de 15 ani. Evident ca era "canadianca" cu acte in regula, insa asta nu a impiedicat-o deloc pe colega ei "WHITE TRASH" sa faca o remarca xenofoba si sa-i spuna ca mai bine s-ar intoarce de unde a venit, si anume in India. Ce a facut ea? NIMIC !!! Cam asta e problema in Canada. Toti te mint ca NU este normal sa faci remarci xenofobe sau ca nu poti fi rasist in aceasta tara, fara a fi pedepsit. Totodata esti mintit ca toata lumea este egala, cu drepturi egale si ca oricine care te jignesti poti sa il dai in judecata pentru calomnie. Cat se poate de FALS. NU zic ca aceste lucuri nu se intampla in cazul persoanelor cu bani, in cazul persoanelor publice, influente, ...insa la nivelul unui emigrant sau chiar de "white trash" aceste lucrui nu se vor intampla niciodata. In experienta mea canadiana, am fost: umilita, jignita prin remarci xenofobe si nu numai, amenintata, s-a tipat la mine si chiar un act mic de violenta. Desi am vrut sa iau masuri pentru multe din aceste intamplari nefericite am fost mereu constienta ca: 1. NU imi permit un avocat din motive financiare;
2. Oricat as crede eu ca am un caz puternic, de fapt NU am. Unde ma aflu doar eu in ecuatie si un CANADIAN acel caz este pierdut inainte sa inceapa.
De cate ori am avut de a face cu un "conflict" alaturi de un canadian scolit, aceste ne-a facut din vorbe. Acesti oameni parca invata la scoala ca oricat de bine pregatiti ar fi emigrantii, acestia NU vor stapani limba engleza niciodata la perfectiune si ei mereu vor avea un atu foarte important fata de noi. Plus ca odata ce te nasti in tara asta cunosti legile si drepturile mult mai bine decat un nou venit. Ce vreau eu sa spun cu asta este ca oricat suntem noi de buni si de mandri de propria persoana sid e reusite noastre daca avem vreodata vreun conflict cu un canadian in functie superioara NOI vom pierde intotdeauna. Deobicei suntem facuti din vorbe, din legi pe care nu le stim, dusi cu zaharelul ca ei sunt acolo sa se ocupe de noi sid e probleme noastre, ca noi daca avem o problema sa-i sunam pe ei si ei vor rezolva. Apoi tu te duci linistit acasa, fericit ca ai avut o asemenea discutie frumoasa, linistita, ca s-a inteles ca tu esti un om bun, ce nu esti pe interes si nu doresti decat sa ti se faca dreptate. Apoi cu stupoare vei vedea ca de fapt orice ti sa promis cu o zi in urma NU mai este valabil, ca de fapt te-au prostit cum au stiut ei mai bine astfel incat sa-ti dea senzatia ca esti important, ca esti apreciat si mai ales bagat in seama si ca ei se vor ocupa de problema ta. Orice problema de bun simt ai avea vei vedea ca daca nu este in interesul lor sa te ajute NU vei fi niciodata ajutat. As putea sa dau sute de example in aceasta situatie. Cand esti emigrant si stii ca abia ai venit, ai nevoie de job, ai nevoie de bani, vei vedea cum "respectul" are alt inteles in dex-ul lor. Oricum ar fi NU se poate compara cu Romania unde este foarte clar cat de mult insemni ca si cetatean sau cat de mult conteaza parerea ta sau cat de mult esti respectat, apreciat. Insa odata ce ai asteptari mari de la tara asta si vii cu pretentii de civilizatie vei vedea ca pe drum vei intampina multe dificultati de acest gen. Sunt multi sefi ce iti promit siguranta si NU iti ofera, ce iti promit conditii si nu ti le ofera, ce iti promit un anume standard si nu il vor respecta, ce iti promit respect si nu il vei primi. Totodata aici esti bun, important pentru sefi atata timp cat lucrezi pentru ei si tragi pentru ei. In momentul in care emiti pretentii, ei incep prin a te minte frumos ca lucrurile se vor schimba, apoi daca tu tot insisti vei vedea ca ei Nu au nici un interes in a schimba ceva. Apoi Nu ramane decat sa iti convina si sa ramai, ori pleci pentru ca te-ai saturat, din doua una ...
La toate locurile de munca eu personal m-am simtit "abuzata" intr-un fel sau altul mai devreme sau mai tarziu si din pacate nu numai la locul de munca ... La primul loc de munca am aflat mai tarziu ca am fost "victime" ca "fresh meat" pentru canadieni. Nu stiam limba asa de bine, Nu stiam nici o lege sau care ne sunt drepturile si abia ajunsi aveam nevoie de job, de paine, de acoperis. Acolo am trecut prin multe, multe ce nici un canadian NU ar fi acceptat de la un alt canadian. Insa FOB accepta orice la inceput. Prima slujba in Canada m-a schimbat complet, ... am invatat multe, dar
I learned the hard way ... Insa oricat de greu a fost NU as schimba acea experienta, pentru ca intr-un fel sau altul ne-a pregatit pe amandoi pentru "viata in Canada", insa daca ar fi ceva ce as putea sa schimb ar fi faptul ca as fi strans bani cat timp am lucrat acolo si as fi plecat mai repede. In al doilea loc de munca am realizat ca NU am invatat nimic din primul loc de munca. Totodata ca negam realitatea groaznica in care ma aflam. Daca as fi avut sange rece in vene in cel de al doilea loc de munca as fi putut sa dau firma in judecata. Chiar am fost sfatuita de un prieten canadian ca am un caz solid. Insa lipsa banilor, nervii distrusi si umilinta de a fi umilita si tratata asa ca femeie in Canada NU am fost in stare decat sa plec cu coada intre picioare ... La locul actual incep uneori sa-mi pierd armonia din suflet deoarece stresul, munca excesiva duce la pierderea armoniei ...Insa in aceasta meserie ai zile proaste, apoi zile bune, oameni cretini, insa si oameni buni, asa ca ai parte si de bucurii, deci e ok cat de cat...
NU vreaus a spun ca fiecare are experiente de acest gen, insa NU cred ca exista emigrant ce NU s-a confruntat inca cu "diplomatia" lor. Aceasta diplomatie insa este dusa uneori la un alt nivel, la un nivel de flegma din pacate. Devine totodata extrem de frustrant cand vezi sau sti ca NU poti sa faci nimic si ca ajungi sa te bati cu morile de vant... Nu de mult am experimentat si noi aceasta frustrare chiar foarte personal ... Din pacate un ratat ce se crede smecher si sef si se comporta ca ultimul animal este sustinut de "diplomatia canadiana". Oricat de mult stiu ca a gresit acea persoana, in momentul in care lucreaza pentru ei si reprezinta interesele firmei sunt trecute cu vederea, astfel incat sa nu fie patata imaginea lor. Oricat de mult am vrut sa parem de neam bun mergand frumosi imbracati, vorbin frumos, am fost flegmati direct in fata cu "diplomatia canadinanului". Coincidenta sau NU ne-a prins din NOU fara bani, fara chef de asemena probleme, fara avocat, fara timp de irosit pentru "mandria emigrantului" ....
Cei care ma cred pe cuvant, stiu despre ce vorbesc si au experimentat si ei un asemenea feedback din partea Canadei ii rog frumos sa isi zambeasca in acest moment si sa se gandeasca cu o oarecare resemnare ca NU sunt singuri in aceste experiente neplacute ... Din pacate pentru noi ..... Pe data viitoare !

1 comment:

Unknown said...

Eu chiar am zambit atins in realitate de articolul tau. Bafta in continuare oriunde te-ai afla pentru ca inca iti citesc blogul si nu stiu daca v-ati intors sau nu 😀