Wednesday, May 25, 2011

Visul Canadian ( Part 4 )

Bine v-am regasit! Astazi o sa scriu un pic si despre studii/scoala in Canada si totodata despre dezamagirea si nervii ce vin cand incerci sa aplici. Ca si un "must have" ca sa poti aplica pentru emigrarea in Canada sunt studiile superioare. Daca ai terminat o facultate ai sanse reale sa fii acceptat in Canada. La inceput cand nu eram convinsi cat exact este punctajul pentru facultate si mai ales ce profil cauta ei mai mult, sau care e punctat mai mult, ne faceam griji. Cand am ajuns aici mi-am dat seama ca pe ei NU ii intereseaza deloc ce fel de facultate ai terminat, cati ani ai studiat sau "daca este cautata meseria" aici sau nu este. In Canada diplomele din Romania nu au deloc valoare ! Mai mult am aflat ca nici macar din state NU sunt recunoscute toate. Ce sa intelegem din asta ? Vrem oameni capabili, cu studii, oameni seriosi si muncitori INSA odata ajunsi aici vor realiza ei ca noi de fapt i-am pacalit si NU le vom recunoste nici o scoala. In felul acesta cei care vor sa faca mai multi bani si sa scape de joburile de cacat vor trebui sa mearga la scolile noastre, sa plateasca banul si uite asa vor spera si ei la o viata mai buna ... poate in vreo 5 - 7 ani depinde de ce iti alegi sa faci si cat rezisti la scoala dpdv financiar si al oboselii. Primul contact ca si emigrant cu sistemul invatamantului il ai cand ajungi si vrei sa vezi cum iti poti egala sau cum ti se recunosc studiile din Romania. Atunci aflii ca tara asta NU iti recunosc studiile, iar diplomele ce le ai nu au valoare decat ca te ajuta sa ajungi in aceasta tara atata! Emigrantii nu se duc la scoala in primii 2 ani, cel putin asa am observat eu. In primii 2-3 ani te obisnuiesti cu limba, cu orasul, iei carnetul de conducere care sunt de fapt 3 examene si in general te orientezi, studiezi piata ce se cere, din ce sa castiga si mai ales ce nu se exporta in tari ca India, Pakistan unde mana de lucru e ieftina ceea ce te pune pe tine in pericol sa-ti pierzi jobul.
Primul job ce il primesti in Canada este foarte important. Jobul iti aduce bani, iti plateste chiria sau mancarea, plus ca iti da incredere in tine, vorbesti si exersezi engleza si te expune la multi factori ce pana la gata sunt doar in folosul tau. Ca in orice alta tara, ca si femeie optiunile tale sunt limitate, iar ca barbat ai mult mai multe optiuni de job. Totusi daca esti extrem de bine pregatita intr-un domeniu cautat de ei atunci ai sansa sa gasesti din prima un job bun, bine platit ce iti da o siguranta. Daca nu excelezi intr-un domeniu si esti genul de roman bun la toate afla ca in Canada nu vei face mare lucru. Canada are nevoie sa fii sau sa devii certificat ca sa primesti de munca, in special in domeniu customer care. Uite asa incet incet esti fortat sa mergi la scoala. Sa te inscrii la scoala, sa fii admis la o scoala nu este atat de simplu si ai nevoie de bani, rabdare si mult tutun sa treci peste.
In Toronto sunt cateva colegii, gen: Seneca, G. Brown, Humber, Centennial astea sunt cele mai cunoscute unde poti aplica. Acuma sa nu va inchipuiti ca mergi acolo frumos si aplici ... nu , nu e nimic frumos si simplu aici. In primul rand trebuie sa ai toate actele, gen diploma de bac, foaia matricola, diploma de la facultate, foaia matricola traduse si apoi aplici pe un site: http://www.ontariocolleges.ca/portal/page/portal/ONTCOL/FindProgram unde evident platesti o taxa. Acum un an asa se facea. Mergeai frumos la ont colleges aplicai pentru un program la un colegiu. Apoi le trimiteai toate actele tale prin posta. Apoi de acolo ei trimiteau dupa ce verificau toate actele la colegiu ales de tine. Asta a fost acum un an. In zilele noastre daca vrei sa aplici trebuie sa aplici la ont colleges (taxa in jur de $150) apoi trebuie sa trimiti actele tale la O alta INSTITUTIE ICAS pt a le verifica si apoi le trimit ei la colegiu ales de tine. Deci ce s-a schimbat aici? Inainte dadeai bani doar la ont colleges, acuma dai la ont colleges 150$ apoi dai la ICAS 150$ . Deci de ce mai dai la ont colleges daca nu iti mai verifica aia nimica? Pentru ca e Canada ! Apoi ca si cand taxa extra de 150$ nu te-a distrus inca mai platesti si un notar care pune o stampila si o semnatura pe actele tale ca sa le dea "autentificarea" necesara astfel incat sa-ti poata procesa dosarul de aplicant. Apoi mergi la teste de engleza, matematica, chimie orice vor ei astfel incat sa mai traga bani de pe tine.
Si uite asa se schimba de la an la an, mai multe hartii, mai multe taxe.
Ceea ce ma scoate din minti insa NU sunt aceste maruntisuri ci mai degraba faptul ca in anumite domenii nu e de ajuns 3 ani de scoala la colegiu ca sa devii certificat. De exemplu daca vreis a devii contabil in tara asta sa te astepti sa sacrifici intre 5-7 ani de scoala continua. Dupa ce face 3 ani colegiu, trebuie sa faci un fel de masterat ce dureaza si ala 1 an sau 2. Apoi dupa ce ai terminat si vrei sa te angajezi evident ca si contabil aflii ca nu poti deorece nu ai drept de semnatura si nu esti certificat de guvernul canadian. Daca vrei sa devii certificat trebuie sa platetsi la guvern sa ai dreptuls a dai examen si sa primesti certificarea. Acestea sunt doar unele : Certified Public Accountant (CPA) ; Certified Management Accountant (CMA) ; Certified Financial Manager (CFM); Certified Fraud Examiner (CFE) ; Certified Financial Planner (CFP); Certified Internal Auditor (CIA) ; Certified Government Financial Manager (CGFM) etc.
Ca sa fii contabil in tara asta ai nevoie de bani, de rabdare, de timp, de nervi. E adevarat ca cu cat iei mai multe certificari cu atat mai multi bani ai. In domeniul medical se castiga bani frumosi insa nici nu va imaginati ce greu este. Daca vrei sa mergi la facultatea de medicina fii dispus sa scoti din buzunar vreo $50,000 pentru 1AN ! In state un an de medicina e la $60,000 insa se intra mai usor decat in Canada. Daca vreis a te faci nurse, faci vreo 4 ani de scoala. Daca vrei sa iei sange la un laborator scoala e de 1 an sau 2 ani depinde, iar pe an platesti $10,000. Totul e scump, pe perioade lungi si devine din ce in ce mai greu pentru emigrantul de rand sa mearga la scoala. Problema e ca daca nu mergi, nu ai nici un curs, nici o diploma, sunt mari sanse sa ramai intr-un job de supravietuire. Multi romani se baga direct la ceramica sau in constructii, fac bani multi repede si nu mai merg la scoala. Problema aici ar fi in primul rand ca nu vei invata engleza sa o vorbesti, iar peste ani iti v-a fi foarte greu sa faci acelasi lucru, deoarece corpul imbatraneste , te imbolnavesti , numai esti tanar si totodata altceva nu stii sa faci. Una este sa mergi la 30 de ani la scoala si alta este sa mergi la 50 de ani la scoala. Totodata ce am observat eu este ca in fiecare an este din ce in ce mai greu, din ce in ce mai multe taxe si daca nu te gandesti la viitor foarte repede te trezesti ca timpul trece, tu vorbesti engleza foarte rau, nu stii sa faci nimic decat sa pui ceramica si nu mai poti sa pui din cauza durerilor si apoi cine plateste cheltuielile, cine plateste rata la casa?
La scoala sunt oameni de tot felu, de toata varstele si desii e greu sunt convinsa ca oricine poate termina scoala lor. Problema este sa mergi . Iar dintr-un salar nu se poate traii, asa ca ori iei bani imprumuti de la OSAP ori muncesti noaptea, ori muncetsi part time si pica tot greul pe celalalt ori NU mai mergi. Depinde de tine cat de mult vrei sa sacrifici pentru a merge la scoala. Dupa ce ai terminat trebuie sa-ti gasesti de munca, ceea ce poate fi o adevarata provocare mai ales daca mergi al scoala 3-5 ani. Nu se stie si nimeni nu iti garanteaza ca atunci cand vei termina scoala acea meserie se v-a cauta si iti vei gasii de munca.
Pentru multi romani si nu numai devine foarte greu si foarte frustrant sa fie nevoie de scoala ca sa emigrezi , iar aici nu ti-o recunoaste, ca apoi sa te oblige sa mergi la scolile lor si practic sa o iei de la inceput. E foarte greu si e nevoie de mult sacrificiu sa mergi la scoala pentru ca trebuie sa-ti platetsi cheltuielile , viata, care nu sta pe loc. Unde mai pui daca vrei un copil, o familie ? Practic iti pui viata on hold ca sa mergi la scoala si pana termini nu ai garantia ca meseria sau domeniul tau este cautat. Cunosc multi oameni ce au mers la scoala, s-au bagat in datorii la OSAP ca sa poate sa-si permita scoala ca apoi sa nu gaseasca nimic de lucru si cei de la OSAP dupa 6 luni de la terminarea scolii sa inceapa sa le ceara banii inapoi ....
Nu e usor, insa cine a zis ca este usor? Ce ma deranjeaza insa este ca cei care sunt deja aici nu vorbesc despre aceste lucrui, despre cat de greu este sa mergi la scoala in Canada, despre cat de greu este sa gasetsi un job bun si mai ales sa nu-ti tremure chilotii ca vei fi dat afara. In tara asta mai mult ca oriunde in lume am simtit nesiguranta zilei de maine in ceea ce priveste jobul, banii, traiul zilnic.
Stiu ca fiecare are experienta lui si experimenteaza in mod diferit unele chestii, insa majoritatea oamenilor nu sunt super pregatiti intr-un domeniu, nu sunt chirurgi sau mai stiu eu ce oameni de stiinta la Nasa, sunt oameni obisnuiti ce trebuie sa lupte mult pentru fiecare lucru bun din viata lor ce este dobandit prin multe sacrificii.
Pana una alta e o jungla si cel mai tare, mai puternic, mai bine pregatit supravietuieste. Insa e bine de stiut in ce fel de jungla te aflii !
Pana data viitoare va doresc numai bine ...

10 comments:

Marta said...

Sunt si alte variante ( pt contabil ca tot ai dat exemplul)- te inscrii la CGA- si iei cate un curs pe sesiune. Dureaza mai mult dar sunt si avantaje ( poti munci, se poate plati chiar dintr-un job de supravietuire fara imprumut, etc). Bineinteles costurile se deduc la taxe - plus ca ai tax credits pt studii.

CGA iti recunoaste diploma de licenta din ro. Daca ai facut facultatea de stiinte economice ( nu contab)- iti poti echivala unele cursuri. Daca ai facut conta poti echivala pana la nivelul 3. Cu cat esti mai avansat - poti aplica la joburi mai bune.

Pe forumurile de emigrare sunt o multime de exemple si sfaturi pentru CGA students.

Tzipi said...

Iei cate un curs pe sesiune si termini scoala cand iesi la pensie : le poti sarbatori pe amandoua odata ...

Klaus Varahil said...

Prietena mea este la G Brown conta. Si atunci cand m-am interesat eu trebuia neaparat sa faci colegiu pentru ca NU te poti duce direct la guvern sa dai pentru CGA daca nu ai colegiu terminat de contabilitate. Asta in cazul in care vrei sa faci si nu ai nici un fel de pregatire in domeniu. Cat despre scoala din Romania nu iti recunosc. Eu am terminat Stiinte Economice profil Marketing. Si am facut contabilitate primara dar sincer nu cred ca imi recunosc 3 cursuri de contabilitate. Ei au sistemul altfel, e prea diferit si te amagesc ca iti recunosc dar pana la gata trebuie sa faci toata scoala lor ca sa fi certificat. Daca ar recunoaste scoala as putea sa ma angajez ca si asistenta de contabil sa fac contabilitate primara daca imi recunoaste facultatea, respectiv cursurile de contabilitate. Am aplicat insa NIMENI nu m-a sunat, deci ... nu iti este recunoscut nimic.

Klaus Varahil said...

Ca o mica paranteza, o verisoara indepartata a sotului, ce a fost contabila in Romania, dupa ce a stat prin scoli 10ani ca sa ia ce a putut NU recomanda la nimeni. Dupa parerea ei nu se merita si regreta ca sia- petrecut 10 ani din viata prin scoli... bineinteles cu intreruperi ca mai vrei si copii, familie si tot asa... acuma fiecare decide pentru el insa eu dupa ce am vorbit cu mai multe persoane ce sunt sau au fost la scoala pt contabilitate mi-au spus sa NU ma duc.

Marta said...

Cateva precizari:
- CGA nu este de la guvern, este o asociatie de sine statatoare;
- proramul http://www.cga-ontario.org/Prospective_Students/Becoming_a_CGA/Program_At_A_Glance.aspx
- una din requirements ca sa fii CGA e sa ai bachelor degree, la toti care ii stiu si au bachelor degree in ro ( la stat) sau in alta parte ( China, Rusia de ex)- CGA nu le cere inca o diploma de bachelor ( se considera ca o au); http://www.cga-ontario.org/Prospective_Students/Becoming_a_CGA/Degree_Opportunity.aspx
- si eu si sotul am terminat la ISE la Management- si am primit cateva credite ( de ex Finante 1, Financial accounting 1, MS1, Micro si macro ( am facut cursuri diferite de mico si macro in ro, pe formularrele de echivalare am pus si cursurile generale de economie cum ar fie economie politica, etc) Quantitative Anal. ( cu mate si statisticile facute in ro). Asta s-a intamplat la cga- bc dar regulile nu cred ca-s foarte diferite. Ca sa vezi ce-ti echivaleaza e suficient sa trimiti formularul, cu diplomele+transcripts and traducerile ( noi le aveam facute in ro fara stampiluta la notariat si au fost ok) si fee-ul. Asa vezi de la inceput - inainte sa te inscrii-ce iti recunosc ( nu te pot amagi);
- dupa ce vezi ce iti echivaleaza poti sa aplici pe la joburi care cer CGA student sau accounting student. La noi primele joburi au fost mai mult data-entry ( introdus cecuri in sistem) sau customer service in finance ( reconcilieri si raspuns la tel. ref la plati). Dar dupa aia ai experienta in Canada in accounting ( si intre timp avansezi si cu cursurile) si poti sa aplici la un job mai bun.
- cunosc multi care se duc la scoala pe la colegii ( ca sa transfere credite) sau direct la CGA - nu numai romani- si unii au si copii. Eu daca m-ar intreba cineva - as spune sa se duca. Un coleg de la servici (corean, cu 2 copii) a terminat CGA la 40 de ani. I-a luat 8 ani de la 0 inceput ( se putea poate si mai repede). Intre timp joburile lui au tot progresat pana la senior accountant ( la o companie care plateste cursurile). Iar acu - mai are cel putin cel putin 25 de ani pana la pensie, timp in care o sa se 'bucure' de toate avantajele care vin cu designatia! Din pacate multi romani se descurajeaza/ nu vor sa faca efortul pe o perioada mai mare de timp, etc. Oricum sunt si care au joburi bunicele cu o diploma in accounting ( de 2 ani). Noi am exclus scoala full time si am considerat ca daca tot facem scoala macar sa facem ceva serios.

Klaus Varahil said...

Eu am sunat la G Brown un colegiu unde am aplicat si am intrebat daca imi recunosc scoala din Romania si i-am spus exact ce am terminat. Raspunsul lor a fost NU. Totodata am intrebat daca pot sa dau cursurile CGA direct fara scoala in Canada si mi-au raspuns ca NU se poate. Asta e experienta mea! Tu ai experienta diferita si nu pot decat sa ma bucur pentru tine, insa nu schimba deloc experienta mea. Te salut cu drag si apreciez comentarile tale !

Marta said...

De ce nu scrii un mail direct la CGA?

Anca said...

Klaus, si eu am terminat comert-marketing in Ro, dar in 3 ani aici am devenit CMA. Mi-au recunoscut studiile din Ro la fel ca unui canadian de aici, iar apoi am inceput Accelerated Program, SLP si totul a luat 3 ani. Cred ca puteam si in 2.5 ani. Job mi-am gasit ca Accounting Clerk aplicand pe monster si workopolis; al 2lea l-am gasit tot pe workopolis. E bine sa stii din tara, inainte sa ajungi, aici, toti pasii pe care trebuie sa-i urmezi cu scoala (asta daca vrei sa o faci). La fix 4 ani de la aterizare am devenit CMA (de fapt 3.5 ani, dar atunci a fost ceremonia:-). Important e sa fii perseverent si sa crezi in norocul tau!

Anca said...

Ai dreptate, e foarte greu sa-ti gasesti un job bun, si mai ales acum. Ba nu e salariul multumitor, ba ai sefi tampiti, ba altceva... Dar spune-mi, unde in lumea asta nu e la fel?

sorina said...

Klaus, si experienta mea este similara cu a Ancai: in Ro am terminat Comert – Marketing, aici am trimis diplomele traduse la CMA ca sa imi spuna ce imi lipseste (si cel putin in Alberta nu exista niciun fee pentru asta), am trecut prin Accelerated Program care dura vreo 7 luni, caci daca luam fiecare curs care imi lipsea pe rand dura prea mult, si acum trec in anul 2 de SLP si la anul pe vremea asta pot lua certificarea. Totul deci in 3 ani, part-time, in timp ce lucrez si am un copil acasa. Si te asigur ca sistemul nu este facut numai pentru imigranti, oricine, daca vrea sa devina CMA, va trebui sa treaca prin aceleasi examene prin care am trecut si eu. Iar daca lucrezi chiar si intr-un job de baza in accounting, cursurile sunt platite de obicei de angajator (cel putin aici unde sunt eu, in Alberta).
Te sfatuiesc sa te duci direct la CMA sau CGA sa intrebi, ei iti pot spune cel mai bine ce cai poti sa urmezi.