Thursday, May 26, 2011

Visul Canadian ( Part 5 )

Bine v-am regasit ! Ultima parte de discutat ar fi sistemul de sanatate din Canada, despre care sincer nu am prea multe de spus, deoarece experienta mea e destul de limitata, insa am cateva chestii de discutat, de scos in evidenta pentru cititori.
Din nou simt ca trebuie sa ma revolt pentru faptul ca scoala nu iti este recunoscuta in Canada. Aici nu fac exceptii nici medicii de oriunde din lume ar veni , in Canada trebuie sa o ia de la inceput. Sincer mi se pare groaznic si jignitor din partea autoritatilor canadiene ce nu recunosc scoala si mai ales experienta medicilor. Inteleg ca atunci cand te aflii intr-o tara straina ai de invatat multe, chiar si in domeniul tau, dar asta nu le da dreptul canadienilor sa calce in picioare un om ce a terminat facultatea de medicina si are ani multi lucrati in domeniu. Dupa cum am spus, da sunt de acord sa fie supusi unor examene, teste sau sa fac un curs unde isi pot demonstra daca sunt buni si au habar sau si-au luat diploma pe bani. Canadienii insa nu, ei te trimit la scoala din nou. Prima bariera este limba si peste care multi nu pot trece. In Canada de cate ori a trebuit sa merg la medic m-am enervat si o sa dezvolt un pic.
O singura data am ajuns la Emergency, deoarece am stat prea mult la soare si am primit arsuri si totodata umflaturi in zona stomacului si la picioare la glezne. Ne-am speriat asa ca la ora 1 noaptea am ajuns la spitalul din North York. Acolo dupa ce am completat o hartie cu starea si durerile ce le aveam, am asteptat vreo 2 ore in lobby. Apoi am intrat in sala de asteptare dar eram in spital cei drept. Acolo am mai asteptat 3h si m-au apucat toti nervii, deorece nimeni nu ne baga in seama si oamenii ce erau cu noi au fost vazuti toti si cei care au venit dupa noi au fost consultati, ...noi insa nu. Dupa ce m-am tot enervat si le intrebam pe ametitele alea de ce oamenii ce au venit dupa noi sunt vazuti de doctor inaintea noastra am ajuns si noi "la rand" si ne-a vazut doctorul. Care ce credeti ca a spus? O sa supravietuiti, e o inflamatie normala atunci cand te expui la soare si ca v-a trece ... asta dupa 5h de asteptat. De ce am stat atata ? Pentru ca doctorul avea fisa noastra si a vazut ca nu era nici o emergency asa ca ne-a lasat la urma ... De ce sa imi spuna in primele 5 secunde? Oricum atata am stat face to face cu el 5 secunde si am asteptat pentru asta 5 h nu am dormit toata noaptea, am stat pe un scaun si ne uitam la o ochioasa ce isi vomita matele, la alta ce urla si la restul ce erau rupti de oboseala pe scaun si asteptau ... doctorul ! Ce sa mai spun ca a doua zi nu ne-am dus la munca. Cum sa te duci cand am plecatd e acolo la 6 dimi si de la 7 trebuie sa incepem ? pai sincer NU poti si NU mergi . Aceasta experienta m-a scos din minti si totodata m-a si dezamagit .... partea proasta este ca NU ai ce sa le faci. O alta chestie este ca desii ai Health Card si consultatile sunt free ai nevoie de medic de familie ca sa primesti trimitere unde ai nevoie. Ceea ce e ok, mi se pare normal. Doctorul nostru de familie este roman si cum obiceiurile rele mor greu, el nu respecta programarile ce le face, ci accepta pe fiecare care vine in cabinet in ziua respectiva, fie ca are programare fie ca NU are! Asa ca de fiecare data cand am fost acolo ma apucau nervii si frustrarile insa cum sa injuri in romaneste cu secretara romanca si doctor roman ? Pai va spun eu, nu poti ! In Canada lumea nu are timp de pierdut, deobicei iti programezi totul, chiar si o vizita la matusa trebuie programata in calendar, ziua, ora , deorece timpul e pretios si nimeni nu are nervi sa stea sa te astepte sau sa le incurci tu planurile. Si uite asa ajungeam la doctor la fara 5 min inainte de ora programata si intram dupa 2h sau mai ... Si asta pentru ca ultimul venit era ultimul servit si de fiecare data salonul de asteptare era plin ochi asa ca aveai mereu cel putin 6 persoane inaintea ta. Si uite asa te apuca nervii !!!! La intrebarea mea de ce nu intru era mereu acelasi raspuns. Domnul doctor este in urma cu programarile, va rugam sa aveti rabdare. Si odata nu am mai putut si am zis ce am observat si anume ca NU se poate ca de fiecare data cand ajung acolo sa fie in urma cu programarile decat daca NU le respecta. Dupa nervi, spume si amenintari ca imi schimb doctorul ... ceea ce as fi si facut daca nu costa vreo 50$ de persoana sa-ti "mute" dosarul, m-am trezit la realitate si de fiecare data cand fac o programare ma duc la prima oara. Chiar si asa mai sunt vreo 2-3 persoane in fata mea, insa 30 de min, 45 de minute e chiar bine fata de 2-3h ce le asteptam inainte. Ce sa va mai spun ca domnul doctor tot dupa obiceiurile romanesti lucreaza si aici ma refer la faptul ca ne-am facut analizele si nici nu ne-a sunat sa ne spuna daca sunt in ordine. Tin sa precizez ca el a spus ca daca sunt ceva probleme ne v-a suna, probleme au fost insa el nu ne-a sunat. Al doilea an am mers din nou sa ne facem analizele. De data asta m-am decis sa sun eu la doctor, ceea ce am facut, iar secretara mi-a spus raspicat ca la romania ca sunt bune analizele. Apoi eu ca nesimtita am mai intrebat odata daca imi poate da detalii, daca poate dezvolta un pic. Raspunsul ei a fost genial: sunteti bine amandoi, si tu si sotul tau, toate analizele au ieist bine . ATATA ! Am decis sa numai insist ca poate se supara doamna. Totodata am observat ca tot ce e gratis e lista de asteptare FOARTE mare evident... gen, da facem programare, ahh vino peste 6 luni . What ? Da , cam asa sta situatia. O alta chestie extrem de deranjanta este ca NU exista clinici private. Deci nici daca vrei sa platesti ca sa te vada un doctor NU poti pentru ca nu au voie sa deschida clinici. Inca o chestie extrem de stupida este ca in Canada NU exista concediu medical. In caz de boala de la munca primesti maxim 5 zile si evident depinde de angajator daca iti da sau nu. Daca ai probleme de sanatate iti iei liber din concediu tau pe acel an si primesti vacation pay sau iti iei fara plata, ceea ce nu etse bine ca nu iti permiti sa stai acasa si bolnav si fara bani. Situatia ideala este sa NU te imbolnavesti ever, dar daca te imbolnavesti ? Ce faci atunci?
Nu stiu cati dintre voi insa vad imaginea intreaga a situatiei in care se afla omenirea la nivel global?
Sistemul sanitar se duce in cap nu numai in Canada ci peste tot in lume. Americanii NU au deloc Health Card ci doar daca lucreaza pentru o companie mai mare ce le da benefits insa tot nu e acelasi lucru ca si Health Card-ul de la stat. Peste tot sanatatea a devenit un lux, peste tot platesti foarte mult pentru a fi sanatos, pentru a ramane sanatos. Daca studiezi un pic si casti ochii mari vei observa ca fiecare tara are problem la nivel sanitar din diferite puncte de vedere. Ori sunt scumpe medicamentele si poporul nu si-l permite, tara fiind saraca, ori iti permiti dar trebuie sa astepti deoarece e waiting list la fiecare cabinet, fiecare laborator.
Este foarte dureros insa totodata cat se poate de real.
Ajung la concluzia ca doar cei puternici sunt meniti sa supravietuiasca. Daca nu te omoara mancarea, te omoara boala sau depresia sau " accidentele" vietii care " asa a fost sa fie" si din pacate nu poti da timpul inapoi si nici nu poti scapa....
Nicaieri NU este perfect, NU exista tara perfecta unde sa ai de toate, pentru ca in primul rand nu este in interesul nici unui guvern sa aibe o tara fara probleme, o tara perfecta. Daca acea tara ar exista toti ar vrea sa locuiasca acolo, ceea ce NU se poate... Lumea, planeta, e creata in asa fel incat mereu sa exista PROBLEME. Ca sunt boli, epidemii, foamete, razboaie sau pur si simplu rautate, lacomie umana ele mereu vor exista pentru ca asta este REALITATEA in care traim , in care existam. Greii ce conduc lumea NU au interes sa mearga totul bine pentru ca din fericire si bucurii NU faci BANI.
Deci .... stay healthy, stay strong si faceti lucruri si pentru corp, suflet pentru ca doar atata avem si putem controla, ... doar pe noi insine ne putem tine sanatosi, in forma buna fizica si psihica.
Pana data viitoare !

2 comments:

kati_adriana said...

Buna Klaus,
Felicitari pentru blog si pentru ca impartasesti din experienta ta canadiana.Speram sa ii ajute pe cei care isi doresc sa vina aici,timpul petrecut scriind sa fie pierdut cu folos .
Numai bine,
K

Klaus Varahil said...

Buna Kati,
Multumesc frumos pentru ganduri si pentru incurajari la blog. Si eu sper sa fie de folos unora. Canada e frumoasa insa NU este deloc usor sa te realizezi aici. Ori ai noroc, ori devii norocos in urma aniilor de munca sacrificati aici.
Numai bine